Els últims tres anys, amb l’arribada progressiva de diferents plataformes online de continguts, el sector audiovisual ha sigut testimoni d’una progressiva atomització. La possible expansió internacional de Hulu i l’anunci que Disney crearà la seva pròpia plataforma de continguts online són dos exemples més de la fragmentació del sector audiovisual, tant en l’àmbit internacional com local. Per assegurar-se l’hegemonia en el mercat espanyol, que a finals del 2017 va acollir un nou actor amb l’arribada de Sky, les empreses opten per estratègies de col·laboració. L'últim exemple és l’acord de Netflix amb Telefónica, que permetrà incloure els continguts de la primera en l’oferta de la segona. Repassem les diferents plataformes de continguts online i les aliances que han establert entre elles per reforçar les seves ofertes.
Netflix
La plataforma que més creix entre els usuaris
La plataforma per 'streaming' va aterrar a Espanya com un servei independent i ha acabat associant-se amb les principals companyies telefòniques per anar guanyant terreny i usuaris. La setmana passada el gegant nord-americà anunciava que havia firmat un acord amb Teléfonica que permetrà que els seus continguts estiguin integrats a la plataforma de Movistar+. De moment, la companyia telefònica no dona detalls de què suposarà això per al client pel que fa a les tarifes, tot i que sí que insisteix que s’estan preparant uns paquets comercials que inclouran Netflix i que cap client haurà de pagar dues factures, una per cada servei. A Espanya la integració no arribarà fins a finals d'aquest any, però a l'Amèrica Llatina l’experiència començarà els pròxims mesos.
L’associació de Netflix amb Telefónica no és la primera que fa amb una operadora de televisió de pagament. Actualment es pot accedir als seus continguts des de Vodafone TV, que integra el servei en el seu descodificador, i des d'Orange TV. Aquestes aliances demostren que Netflix ha passat de ser vist com un enemic a un soci estratègic.
Si l’usuari opta per Netflix com a servei independent pot triar entre tres tarifes diferents, segons les seves necessitats: la bàsica (7,99 €), l’estàndard (10,99 €) i la 'premium' (13,99 €). En l’últim any, el nombre de clients de Netflix a Espanya s’ha triplicat i arriba gairebé a 1,5 milions de clients.
L’associació de Netflix amb Telefónica no és la primera que fa amb una operadora de televisió de pagament. Actualment es pot accedir als seus continguts des de Vodafone TV, que integra el servei en el seu descodificador, i des d'Orange TV. Aquestes aliances demostren que Netflix ha passat de ser vist com un enemic a un soci estratègic.
Si l’usuari opta per Netflix com a servei independent pot triar entre tres tarifes diferents, segons les seves necessitats: la bàsica (7,99 €), l’estàndard (10,99 €) i la 'premium' (13,99 €). En l’últim any, el nombre de clients de Netflix a Espanya s’ha triplicat i arriba gairebé a 1,5 milions de clients.
Movistar+
Una operadora que també aposta per la producció pròpia
La principal diferència entre Movistar+ i altres operadores de televisió per cable és que la plataforma de Telefónica crea els seus propis continguts. A banda del canal #0, on s’emeten programes com 'Late motiv' o 'La resistencia', Movistar+ està immers en un ambiciós pla de ficció que inclou l’estrena d’una sèrie pròpia per mes, com 'Mira lo que has hecho' o 'La zona'. A més, també té un extens catàleg de ficcions internacionals, entre les quals hi ha 'Joc de trons' o 'House of cards', la sèrie de Netflix de la qual va adquirir els drets d’emissió abans que la plataforma aterrés a Espanya.
Movistar+ és la plataforma amb més presència a les llars espanyoles (13,5% de les llars i 2,16 milions de clients).
Movistar+ és la plataforma amb més presència a les llars espanyoles (13,5% de les llars i 2,16 milions de clients).
HBO
El principal competidor de Netflix està associat a Vodafone
Als continguts de la HBO, entre els quals hi ha 'Joc de trons', 'Westworld' o 'The handmaid’s tale', s'hi pot accedir de diverses maneres. La més simple i bàsica és contractar únicament el servei de HBO España, que es pot visionar a través d’una tauleta, de l’ordinador, d'una Smart TV o d'un mòbil. El preu mensual és de 7,99 euros, com la tarifa més bàsica de Netflix. A banda d'això, la companyia està associada amb Vodafone TV i els seus clients tenen accés al canal.
Amazon Prime Video
L’única plataforma que encara va per lliure
El servei de vídeo per 'streaming' de la companyia de Jeff Bezos és el més barat: només cal abonar 19,95 euros del servei de transport 'prime' d’Amazon per tenir accés al seu catàleg de ficcions, que inclou sèries molt celebrades per la crítica però de nínxol com 'Transparent' o 'Marvelous Mrs. Maisel'. Un dels punts dèbils del servei de 'streaming' és que no s’ha associat amb cap companyia telefònica, com sí que han fet Netflix i la HBO.
Vodafone TV
Una oferta de 120 canals i acords amb la HBO, Netflix i Filmin
El servei de televisió per cable de Vodafone, el tercer amb més presència a Espanya (5,9% de les llars), ofereix dos paquets de continguts. El més complet inclou 120 canals. És l’operadora que més acords ha signat per integrar continguts de tercers en la seva oferta: en té amb la HBO, amb Filmin i amb Netflix. De fet, Vodafone va ser la primera operadora a incloure Netflix en la seva televisió de pagament.
Orange TV
L’operadora permet accedir a Rakuten Wuaki
La televisió per cable d’Orange, present en un 2,8% de les llars espanyoles, té una oferta de 40 canals a la qual es poden afegir els paquets Movistar Series i Movistar Series Xtra, però també Netflix i Rakuten TV , amb qui va signar un acord el 2016.
Sky España
La plataforma anglesa que s’ha aliat amb Yoigo
Sky va arribar a Espanya a finals del 2017. Actualment ofereix 15 canals i 3.600 hores de pel·lícules i sèries per un preu de 10 euros mensuals. La plataforma té un acord d’exclusivitat amb l’operadora Yoigo.
Filmin
El reducte per als amants de la ficció independent i europea
L’impacte de Filmin en el mercat és molt inferior al de Netflix o la HBO, que tenen l’avantatge de comptar amb algunes de les ficcions internacionals més premiades. La fortalesa del servei de Filmin, nascut a Catalunya, està en un catàleg de més de 10.000 títols que prioritza ficció independent i europea. Les seves tarifes són similars a les de Netflix i la HBO: 7,99 euros per la tarifa més bàsica i 14,99 euros per la superior. Com les dues empreses nord-americanes, Filmin també té un acord d’exclusivitat amb Vodafone pel qual els seus clients poden accedir al seu catàleg a través del servei de televisió però també dels seus dispositius mòbils.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada