Quants anys fa que vola?
Quaranta: avionetes, després avions de passatgers... Tinc el tic.
Quin tic?
No puc evitar mirar de reüll.
Per què?
Amb la cua de l’ull escanegem tota l’estona taulers de control a l’avió, i això et queda...
Tanta atenció és imprescindible?
Inclou l’ oïda: sons de flaps , tren d’aterratge... I l’olfacte: oli, aire condicionat, banys, olors elèctriques...
Quina virtut ha de tenir un bon pilot?
Vocació, disciplina i paciència.
Paciència?
A cada vol pugen 200 o 300 persones, i hi ha un 4% de pertorbats i fòbics.
I què cal fer si fan merder?
Tractar-los amb cura. Em va costar molt de convèncer un afroamericà perquè demanés perdó a una altra passatgera.
Perdó per haver fet què?
Ella va obrir la porta del bany, ell estava borratxo a dins, orinant, i es va girar de cop.
Ja ho veig: va ruixar la senyora.
Sí. Ella vociferava i amenaçava, i ell es va emprenyar... Jo sabia que ella e l denunciaria quan arribéssim, i ell acabaria a la presó. Li vaig pregar a ella que acceptés les disculpes d’ell. Però ell es va negar a demanar-les-hi.
El va poder convèncer?
En l’últim moment, sí. Tot va acabar bé.
Qui pilotava l’avió, mentrestant?
El meu copilot, i el software. Soc de la generació de pilots que fèiem volar l’avió, no com ara: ara l’avió et fa volar a tu.
I què és més segur?
La seguretat era manual, i avui és digital. Soc un romàntic, m’agradava més l’artesanal.
Però un pilot pot parar boig.
Els fets de Germanwings van sumar un improbable munt d’errors. La millor manera de minimitzar-los és vetllar per la complicitat i cohesió en una tripulació: és el millor!
Què suggeriria pel bé de la seguretat?
Més temps per a dinàmiques de grup, torns compartits... Però avui no es fa això, avui es prioritza optimitzar beneficis a curt termini.
Per què el Boeing 737 MAX acumula tants accidents?
S’investiga: potser el seu software filtri erròniament dades i prengui decisions que... si el pilot novell creu i no és capaç de rectificar...
El pilot és màxima autoritat a bord?
Et puc casar: hi ha hagut casos, in articulo mortis . .. Un cop vaig amagar un cadàver.
Un cadàver!
Un passatger va patir un infart, vam intentar reanimar-lo... Va morir. Discretament, el vam apartar de la resta del passatge.
És el pitjor que li ha passat?
Un dia els passatgers se m’amotinaven, després de 30 hores ficats a l’avió!
I per què tantes hores?
Vol Moscou- Tòquio: per tempestes ens rebotaven d’un aeroport a un altre, al Japó. Va ser desesperant. Fins que vaig decidir inventar-me una avaria, i no enlairar-me.
I ha patit accidents?
No. Un company va sobrevolar una erupció volcànica i les cendres van espatllar... els quatre motors! Va planejar i aterrar en un camp de blat de moro: va salvar totes les vides!
Bravo pel pilot!
Vaig voler ser-ho des dels 12 anys: a l’aeroport de Barcelona vaig anar a un pilot i li vaig preguntar: “Què he de fer per ser pilot?”.
Vocació molt primerenca, vaja...
Volia volar, res no em semblava millor! Vaig estudiar a l’ Acadèmia General de l’Aire i l’ Escola Nacional Aeronàutica, vaig superar moltes proves, i vaig pilotar avionetes a les platges: vaig portar pancartes de Nivea, El Cortes Inglés... paqueteria, aerotaxi, cartografia... I, el 1987, el meu primer avió de passatgers.
Va guanyar des d’aleshores el llegendari sex -appeal dels pilots?
El que és pistoler, ho és de fàbrica. L’uniforme és igual. I la realitat és més crua: distància, solitud, aïllament, jet-lag ... i un maleït desgast de la salut.
Quin desgast?
Alterem els nostres bioritmes, i això minva la memòria, i l’exposició a radiacions ens escurça la vida... La natura no va dissenyar l’ésser humà per viure així, volant: el cos arriba a terra, però l’ànima triga.
El mateix els passarà a les hostesses.
Tripulants de cabina de passatgers, se’n diuen. I sí. Són magnífiques, elles i ells: formació com a bomber, salvament, idiomes, resistència física... i paciència infinita!
I ni els mirem quan ens expliquen allò de l’emergència, pobres.
Fins que hi ha algun sobresalt: llavors totes les mirades les busquen! Els agraeixo tant la seva professionalitat...
Fins quan volarà vostè?
He reduït la freqüència de vols, però les ganes persisteixen, em sento en forma i jo no deixo d’estudiar per més que es perfeccionin els automatismes de vol.
Vostè és de la vella escola, està clar.
Sí, soc dels que volàvem de debò, i ja som pocs. Aviat els avions seran igual que drons: els faran volar des de terra, i portaran a dins un sol pilot. Per si de cas.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada